SOLLICITATIETIPS VOOR JOUW social media

Bijna elke recruiter checkt jouw social media

Wist je dat 92 procent van de recruiters de social media bekijkt van de kandidaten die hij of zij op gesprek laat komen? Dat blijkt uit onderzoek van mijnonlineidentiteit.nl. Bijna elke recruiter bekijkt dus je social profiles. Wat voor indruk maak jij?

social-media sollicitatietips

Word je een beetje zenuwachtig van de alinea hierboven? Je bent niet alleen. Een kwart van de Nederlanders geeft aan dat hun social media geen goed beeld van de werkelijkheid geven. Post jij het liefst foto’s van die crazy avondjes stappen? Dan heeft een recruiter zo een gekleurd beeld van jou. Hoe leuk die recruiter stappen zelf ook vindt.

Net zoals bij een sollicitatiegesprek, wil je ook online de juiste uitstraling hebben. Als je gaat solliciteren moet je online identiteit dus in orde zijn. Zie je social media dus ook als een kans jezelf te kunnen profileren. Je hoeft echt niet alles achter slot en grendel te zetten, maar een beetje selectief zijn met wat je openbaar zet, kan geen kwaad.

Maar liefst 98 procent van de Nederlanders geeft aan weleens iemand op te zoeken via social media. Dus, doe je het niet voor een nieuwe baan, dan toch wel om jezelf te beschermen tegen de kritische blik van de nieuwe vriend(in) van je ex?

In 8 stappen solliciteren via LinkedIn

Een nieuwe baan vinden op internet is niet zo ingewikkeld, als je weet waar je moet zoeken. Er zijn talloze vacaturesites en ook op LinkedIn vind je er genoeg. Veel interessanter is het om te weten hoe je jouw LinkedIn-profiel en netwerk inzet om een leuke, nieuwe baan te scoren. Lees hieronder hoe je in acht stappen succesvol solliciteert via LinkedIn.

Go the extra mile! Maak je écht werk van je LinkedIn-profiel? Dan onderscheid jij je van de massa. Een opvallend en uitgebreid profiel wekt vertrouwen bij recruiters en vergroot de kans op een nieuwe baan.

Stap 1: Wat voor baan zoek je?

Als je niet weet wat je wilt, is LinkedIn een bos waarin je eindeloos kunt dwalen. Wil je doelgericht en efficiënt te werk gaan? Dan is het belangrijk om jezelf eerst wat vragen te stellen:

  • Welke sector past bij mij?

  • Wat voor functie zou ik willen?

  • In welke plaats of omgeving wil ik werken?

Stap 2: Jouw ambitie in je headline

Heb je al nagedacht over hoe je jouw headline gaat gebruiken om een nieuwe baan te vinden? Als je jouw ambitie duidelijk omschrijft in je headline, word je sneller gevonden door recruiters en vind je dus sneller werk. Denk bijvoorbeeld aan:

Bachelor Media en Cultuur zoekt junior functie redacteur/editor bij videoproductiebedrijf

Duidelijker dan dit kun je niet zijn. Als je jouw wensen en kwaliteiten in je headline hebt gezet, kun je direct solliciteren en een nieuwe baan vinden.

Stap 3: Laat je visitekaartje achter bij de juiste mensen

We bedoelen niet een papieren visitekaartje, maar je digitale visitekaartje! Iedereen doet het: kijken wie er op jouw profiel heeft gekeken. Hier kun je ook handig gebruik van maken. Zoek alle belangrijke mensen van voor jou interessante bedrijven op en check hun profielen. Ze bekijken ook jouw profiel, wacht maar af!

Stap 4: Volg bedrijven waar je zou willen werken

Wil je er als eerste bij zijn als er een vacature van jouw droombedrijf verschijnt? Dat kan! Volg de bedrijven waarin jij het meest geïnteresseerd bent, door op hun company page rechtsboven op ‘follow’ te klikken. Zo verschijnen al hun statusupdates, vacatures, nieuwtjes en carrièreswitches in jouw tijdlijn op de homepage. Zo ben je altijd direct op de hoogte en kun je snel reageren.

TIP: Door statusupdates van bedrijven te lezen, weet je wat bedrijven bezighoudt. Dat kan goed van pas komen in een gesprek, want zo kun je vragen stellen die goed aansluiten bij het bedrijf.

Stap 5: Gebruik je eerstegraadsconnecties om boven op de stapel te komen

Laat iemand een goed woordje voor je doen! Op de company page van jouw droombedrijf zie je aan de rechterkant staan: ‘How you’re connected’. Zitten er mensen uit jouw netwerk tussen? Misschien kunnen zij hun HR-manager wijzen op jouw profiel. Als je echt goede connecties van elkaar bent, kunnen ze jou vast een beetje promoten, zodat je in elk geval boven op de stapel komt!

Stap 6: Laat je tweedegraadsconnecties jou voorstellen aan de hiring manager

‘How you’re connected’ werkt natuurlijk niet alleen bij company pages, maar ook bij persoonlijke profielen. Dus pak het belangrijkemensenlijstje van stap 3 er nog eens bij en kijk wie van jouw connecties hen kent. Klik op ‘get introduced’ en vraag of ze jou willen voorstellen.

Stap 7: Let the world know!

Helpt al dat netwerken nog niet? Laat de wereld weten dat je op zoek bent! Laat in een statusupdate weten dat je een nieuwe baan zoekt, maar ook in de groepen waar je lid van bent. Wees wel specifiek, want met ‘ik zoek werk’ kom je niet in de buurt van die nieuwe baan!

sollicitatietips

Stap 8: Stuur een privébericht

Last but not least: stuur een enthousiast privébericht naar je connecties. Niet iedereen komt even vaak op LinkedIn, dus je statusupdate wordt misschien gemist. Een privébericht komt ook in hun inbox terecht. Als ze de app hebben, krijgen ze ook nog een notificatie op hun telefoon of tablet.

Conclusie: de netwerker wint!

Een nieuwe baan vinden is niet makkelijk, zeker niet als je pas bent afgestudeerd. De meeste werkgevers kiezen toch sneller voor mensen met werkervaring. Juist daarom is het belangrijk dat je goed leert netwerken. Recruiters weten ook niet alles, dat durven wij best toe te geven. Gebruik ons advies en ga achter de door jou gewenste baan aan!

Wist je dat je ook via andere social media een nieuwe baan kunt vinden? Lees onze tips voor het inzetten van Facebook en Twitter.

Ook deze social media kunnen jou een nieuwe baan opleveren

Social media zijn handige tools voor het vinden van een nieuwe baan, als je ze op de juiste manier gebruikt. En nee, dan hebben we het niet alleen over LinkedIn. Hieronder lees je hoe je ook Facebook en Twitter kunt gebruiken om een nieuwe baan te vinden.

sollicitatietips

Recruiters gebruiken niet alleen LinkedIn, maar ook Facebook en Twitter om te zoeken naar de beste kandidaten voor openstaande vacatures. Maak hier gebruik van en ga zelf ook op jacht naar een job via Facebook en Twitter.

Twitter

De meeste bedrijven hebben een Twitter-account. Zit je op Twitter, dan heb je een laagdrempelige manier om in contact te komen met het juiste bedrijf. Met de tips hieronder vind jij de perfecte baan:

  • Zoek op Twitter de bedrijven waarin je geïnteresseerd bent en volg ze. Ook recruiters vind je op Twitter. Je blijft zo makkelijk op de hoogte van de nieuwste vacatures.

  • Maak gebruik van #hashtags! De beste om te gebruiken is #vacature. Zo krijg je meteen een waslijst aan vacatures op Twitter.

  • Slinger een tweet de wereld in, bijvoorbeeld: “jr. business analyst zkt een #baan in #rotterdam #solliciteren”. Werkgevers die op deze onderwerpen zoeken, komen jou dan tegen.

Facebook

Facebook staat in eerste instantie niet bepaald bekend als zakelijke netwerksite. Toch hebben de meeste bedrijven een Facebook-pagina. Deze gebruiken ze voor het plaatsen van (interne) vacatures. Zorg ervoor dat je Facebook-profiel er professioneel uitziet, dan kun je ook via deze weg een baan vinden. Ook YoungCapital heeft een Facebookpagina waar we o.a. vacatures delen.

Je kunt op je Facebook-tijdlijn een oproep plaatsen, waarin je aangeeft dat je op zoek bent naar een nieuwe baan. Misschien helpt een vriend of vriendin je wel aan die leuke baan!

Deze tien socialmediablunders verpesten je kansen op een nieuwe baan

Social media kunnen bij jouw zoektocht naar een nieuwe baan het ultieme hulpmiddel zijn, maar ze kunnen jouw carrière ook verpesten. Het juist gebruiken van social media is dus van groot belang. Wat moet je sowieso voorkomen? Je leest het hier.

Blunder 1: ongepaste foto’s

Grappig, hoor, die foto’s van jouw wilde stapavond vorige week vrijdag. Maar als je deze deelt met je vrienden, dan loop je het risico dat jouw toekomstige baas deze ook te zien krijgt. Ook video’s van jou, bewusteloos tussen de bierflesjes of lopend in een mankini, vergroten jouw kansen op een nieuwe (bij)baan niet.

Blunder 2: grof taalgebruik

Je charmant en beleefd gedragen tijdens je sollicitatiegesprek is zinloos als je Twitter-account bomvol staat met gevloek en gescheld. Reken maar dat de recruiter je Facebook-profiel checkt. Met zulke berichten op je tijdlijn word je waarschijnlijk niet eens uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.

Blunder 3: afkraken van een (oud-)collega of werkgever

Word je helemaal gestoord van die vervelende baas of collega? Het is dan verleidelijk om je hart te luchten op social media. Doe toch maar niet. Als jouw potentiële nieuwe werkgever dat leest, denkt hij: als ik hem aanneem, praat hij straks ook zo over mij. Dat kan een reden zijn om jou niet die nieuwe baan te geven.

Blunder 4: praten over illegale acties

Als je graag een pilletje slikt op een festival, dronken een bushokje sloopt of een voetbalhooligan bent, kun je dit beter voor jezelf houden. Door foto’s, berichtjes of filmpjes hiervan op je socialmedia-account te plaatsen, gooi je jouw eigen glazen in. Want veel recruiters zien hier niet de lol van in.

Blunder 5: extreme uitspraken

Natuurlijk heb je vrijheid van meningsuiting in Nederland. Maar je socialmedia-account gebruiken om extreme, racistische of controversiële berichten te delen, kan jou de kans op een baan ontnemen. Iedereen heeft recht op een eigen mening, maar wees je ervan bewust dat iedereen het kan lezen als je die plaatst op bijvoorbeeld Facebook of Twitter.

sollicitatietips

Blunder 6: zeuren en klagen

Niemand zit te wachten op een zeurpiet. Is jouw Facebook-tijdlijn gevuld met geklaag en gemopper? Dan kom je echt niet over als vrolijke collega. Een recruiter die al jouw klaagposts leest, zal snel verder zoeken.

Blunder 7: commentaar en tags van anderen

Heb jij ook zo’n Facebook-vriend die jou regelmatig tagt in vreselijke foto’s of in posts met dubieuze links? Dat is niet alleen irritant, maar ook schadelijk voor jouw online reputatie. Je kunt makkelijk jouw instellingen bij Facebook aanpassen, zodat mensen jou alleen kunnen taggen met jouw toestemming.

Blunder 8: haastige en slordige posts

Reageer jij altijd razendsnel op social media? Pas wel op en check wat je schrijft, want als je je posts afraffelt, is er een grote kans dat je typefouten en/of ongelukkige formuleringen de online wereld inslingert. Recruiters die jouw online activiteiten checken, kunnen zo het idee krijgen dat je een slordig type bent, of dat je spelling belabberd is. Belangrijk dus om altijd even je tekst goed door te lezen voor je je bericht deelt met de wereld.

Blunder 9: jezelf verraden

Dit is iets wat veel te vaak gebeurt: lacherig doen of zelfs opscheppen over het feit dat je weer eens te laat bent voor je werk, of jezelf zogenaamd ‘ziek’ hebt gemeld. Voor werkgevers een luid en duidelijk signaal dat ze jou vooral moeten mijden. Als jij jezelf ziek meldt, terwijl je niet echt ziek bent, deel dit dan dus niet met de hele wereld.

Blunder 10: online onzichtbaar

Van een jong talent wordt verwacht dat je kennis hebt over het online leven én dat je actief bouwt aan je professionele netwerk. Heb je geen LinkedIn, Facebook en ook geen Twitter? Dan ben je online onzichtbaar en val je dus nooit op. Zonde!

Kortom: wees je bewust van je online doen en laten!

Het is eigenlijk heel simpel:

  • Wat je schrijft en plaatst op social media, is – in veel gevallen – openbaar.

  • Recruiters en werkgevers zoeken jou online op om te checken wat voor vlees ze in de kuip hebben. Sta je op het punt een bericht de online wereld in te slingeren? Houd dit dan in je achterhoofd als je het plaatst.

Check voordat je gaat solliciteren, nog even je accounts op social media. Heb je in het verleden iets geplaatst wat schadelijk is voor jouw kansen op een (bij)baan? Pas het dan aan, want het kan het verschil zijn tussen wel, of juist geen nieuwe baan.

Wil je nog meer tips over social media? Bekijk dan ook dit artikel over solliciteren via social media .

Sollicitatietips