YoungCapital Company Blog

6 tips om van jouw online werving écht een succes te maken

Hoe zorg je ervoor dat jouw vacature opvalt bij jong talent? Welke kanalen zet je in, waar moet je op letten en wat mag het kosten? De online-marketingexperts van YoungCapital helpen je op weg.

De tijd dat er meer jong talent rondliep dan er vacatures waren, lijkt voorbij. Nu de markt weer aantrekt, is het belangrijker dan ooit om je online werving op orde te krijgen. Want jongeren zijn online, maar ze hebben weinig tijd en hun aandachtsspanne is kort. Waar te beginnen? Margriet de Kroon en Rogier Thewessen, respectievelijk online-marketingmanager en medeoprichter van YoungCapital, geven je zes tips om goed van start te gaan met jouw online werving.

Tip 1: Bepaal je doelen

Het lijkt logisch, maar toch wordt deze stap vaak overgeslagen. Want waar ga je voor? Wil je veel traffic naar je website of heb je een bepaald aantal sollicitaties voor ogen? Dat is van essentieel belang voor je strategie. “Bovendien kun je pas meten of de gekozen strategie werkt, als je doelstellingen helder zijn”, zegt de Kroon. 

Tip 2: Mobile first

Jongeren beginnen hun banenjacht op hun telefoon. Daarom is een goede mobiele versie van je website een must. Die moet bijvoorbeeld ‘duimvriendelijk’ zijn en de afbeeldingen moeten aansluiten bij het formaat van de telefoon. Elke misser daarin kan de mobiele website amateuristisch doen ogen.

Rogier Thewessen benadrukt dan ook het belang van een fijne mobiele website. “Veel mobiele websites zijn een een-op-eenvertaling van de desktopversie. Dat werkt niet goed op mobiel, en dan ben je jongeren dus snel kwijt. Wij begínnen daarom juist met het ontwerp van de mobiele versie. Vanuit daar bouwen we de desktopvariant.”


6 tips om van jouw online werving écht een succes te maken

Tip 3: Vergroot je vindbaarheid

Google wordt door jongeren veel gebruikt in hun zoektocht naar een nieuwe job. Voor een goede plaats in de zoekresultaten van Google is een uitgekiende SEO-strategie (Search Engine Optimization) van groot belang. Door je site te optimaliseren voor de algoritmes van Google, zorg je dat jouw website zo hoog mogelijk rankt in de Google-zoekresultaten. Hiervoor moet je weten welke zoektermen je doelgroep gebruikt.

“Google Trends een uitstekend hulpmiddel”, gaat Thewessen verder. “Hiermee kun je bekijken hoe een zoekterm zich ontwikkelt gedurende het jaar. Zie je dat jongeren in september veel naar bijbanen zoeken? Dan kun je daar mooi op inspelen door rond die tijd relevante content te plaatsen.”

Ook het gebruik van Google MijnBedrijf is nuttig. Daarmee ben je beter te vinden in Google Maps en zorg je automatisch dat je goed zichtbaar bent in de zoekresultaten.

Wil je meer tips voor een sterke SEO-strategie? Lees er alles over in de gratis te bestellen New Generation Recuitment Guide.

Tip 4: Be social

De nieuwe generatie besteedt veel (vrije) tijd aan social media. Zorg dus dat jij als werkgever ook daar zichtbaar bent en pas je content aan per medium én doelgroep. Instagram is bijvoorbeeld geschikter voor een visual dan Twitter. Op LinkedIn zitten voornamelijk professionals, dus dat medium leent zich niet voor de zoektocht naar een vacature van vakkenvuller. Op Facebook kun je zelf kiezen wie jouw advertentie te zien krijgt. Werken met lookalikes bijvoorbeeld: bedenk wie jouw ideale kandidaat is en richt je op een doelgroep met dezelfde kenmerken.

6 tips om van jouw online werving écht een succes te maken
Tip 5: Begin met een klein budget

De kosten van online werving heb je grotendeels zelf in de hand. Bij Facebook kun je bijvoorbeeld gemakkelijk van tevoren een maximumbudget instellen. Als je weinig ervaring hebt, is het aan te raden om te beginnen met een klein budget. Want ook daar kun je mooie dingen mee bereiken, zo weet De Kroon. “We hebben met 80 euro aan Facebook-advertenties maar liefst 14.000 mensen van de beoogde doelgroep bereikt. Dat leverde uiteindelijk 87 sollicitaties op, wat neerkomt op slechts 92 cent per sollicitatie.” Dat lukt jou ook, maar het vergt wel de nodige oefening.

Tip 6: Stuur onderweg bij 

Online marketing is geen exacte wetenschap, maar een spel op het snijvlak van psychologie en harde cijfers. “Het mooie van online marketing is dat je precies kunt meten hoe je ervoor staat”, legt De Kroon uit. “Maak daar goed gebruik van. Wees niet bang om van koers te veranderen, als je onderweg merkt dat wat je doet niet werkt. De perfecte strategie bestaat namelijk niet. Het gaat er vooral om dat je de doelgroep begrijpt.”

De gouden tip

Hebben de marketingexperts nog een laatste advies?
“Ga er gewoon mee aan de slag. Houd alles nauwkeurig bij en gebruik die informatie om je strategie bij te stellen”, zegt Thewessen. “Alleen door het te doen, kom je erachter wat wel en niet werkt. Laat je vooral niet afschrikken als iets fout gaat. Bij YoungCapital is dat ons motto: fail fast, learn fast, improve fast.”

Bestel nu onze New Generation Recruitment Guide gratis!
Lees de complete quick guide voor online werving in de New Generation Recruitment Guide. Klik op de banner hierboven en bestel 'm gratis!

Personeel gezocht? Bekijk hier onze diensten.

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.