Feedback

Google ‘feedback’ en je krijgt miljoenen hits in je gezicht gedrukt. Een beetje overwhelming, dus waar begin je met dit onderwerp? Deze pagina is een goed startpunt. We leggen je hier de basics van feedback uit. Zoek je tips of info over feedback soorten? Dan zit je hier goed. Dit wordt jouw eerste stap naar beter leren omgaan met feedback. Handig toch?

Wat is feedback?

Feedback is een terugkoppeling die je aan collega’s, studiegenoten of mensen in je privéleven geeft (of van ze krijgt) over gedrag of prestaties. In andere woorden: wat gaat er goed en wat kan er beter? Vaak gaat dit over concrete taken, zoals een presentatie die je klasgenoot geeft of een artikel dat je hebt geschreven op werk. Of het heeft te maken met houding of gedrag, zoals de samenwerking in het team.

Waarom feedback vragen, ontvangen en geven zo belangrijk is? Als je feedback krijgt, kun je werken aan je persoonlijke ontwikkeling. Geef je juist feedback, dan draag je bij aan de ontwikkeling van een ander, het gehele team en de onderlinge sfeer. Minstens zo belangrijk dus.


Feedback soorten

Er zijn verschillende soorten feedback. Denk aan constructieve en destructieve feedback, formele en informele feedback en vergeet specifieke en algemene feedback niet. Hieronder bespreken we twee andere vormen van feedback: positieve en negatieve feedback. Positieve en negatieve feedback vind je namelijk terug in elke andere feedback soort, of het nu gaat om informeel, constructief of iets anders.

Wat is positieve feedback?

Bij positieve feedback ligt de nadruk op de sterke punten van de ontvanger. Da’s prettig, want als jij hoort wat je goed doet, voel je je gewaardeerd en je zelfvertrouwen krijgt er een boost van. Ook als je wat meer teruggetrokken of onzeker bent, durf je dan dus eerder je ideeën aan te kaarten en zit je lekkerder in het team.

3 voorbeelden van positieve feedback

  1. ‘Ik wil je bedanken voor je creatieve ideeën. Ze hebben echt geholpen om onze projecten naar een hoger niveau te tillen.’
  2. ‘Ik waardeer hoe je altijd zo positief en enthousiast bent, zelfs tijdens uitdagende tijden. Het is aanstekelijk.’
  3. ‘Je presentatie van vanochtend was uitstekend. De manier waarop je ingewikkelde informatie hebt weten te verduidelijken was indrukwekkend.’

Wat is negatieve feedback?

De flipside is negatieve feedback, waarbij de focus op de zwakke punten ligt. Niet chill om te krijgen, ook niet heel fijn om te geven. Tóch is het belangrijk. Als je je verbeterpunten hoort, krijg je immers de kans om jezelf te ontwikkelen. Vind je het lastig om je collega te vertellen wat ie niet zo goed doet? Met tips en tops geef je negatieve feedback altijd een positieve draai.

Bij negatieve feedback is het belangrijk om op te letten dat je geen kritiek geeft. Het verschil met feedback is dat kritiek altijd een oordeel heeft (‘Jij laat de vervelende taken altijd liggen.’). Feedback gaat juist over een observatie en het gevoel van de gever (‘Ik merk dat je de keuken niet zo vaak schoonmaakt. Daardoor krijg ik het gevoel dat je deze taak liever laat liggen.’). In ons artikel over feedback geven lees je meer info over (het omgaan met) negatieve feedback.

3 voorbeelden van negatieve feedback

  1. ‘Je hebt de laatste tijd moeite gehad om deadlines te halen. Het is belangrijk dat je je aan de planning houdt om ervoor te zorgen dat het project goed blijft verlopen.’
  2. ‘Ik heb gemerkt dat concentratieproblemen ervoor zorgen dat je niet alle informatie meekrijgt tijdens onze vergaderingen. Het zou helpen als je meer betrokkenheid toont bij de discussies.’
  3. ‘In mijn ogen heb je de laatste tijd snel de neiging om geïrriteerd te raken wanneer dingen niet volgens plan verlopen. Het is belangrijk om flexibel te zijn en constructief om te gaan met onverwachte situaties.’

Meer leren over persoonlijke ontwikkeling, bijvoorbeeld hoe je met 360 graden feedback uit meerdere hoeken feedback ontvangt? Check dan de persoonlijke ontwikkeling artikelen en lees over feedback, het opstellen van SMART-doelen en ontdek hoe je deze doelen meeneemt naar je volgende beoordelingsgesprek.

Key takeaways

  • Feedback staat voor de terugkoppeling over gedrag en prestaties die je ontvangt van of geeft aan anderen.
  • Feedback geven en ontvangen is belangrijk, omdat jij en je collega’s daardoor kunnen blijven werken aan persoonlijke ontwikkeling.
  • Positieve feedback richt zich op de sterke punten van een persoon. Door positieve feedback krijg je meer zelfvertrouwen en voel je je gewaardeerd.
  • Negatieve feedback richt zich op de zwakke punten van een persoon. Aan de hand van suggesties kan je dan werken aan verbeterpunten.

Tijd om te solliciteren

Jouw volgende baan vind je tussen onze vacatures. Grijp je kans en ga per direct aan de slag.

Veelgestelde vragen

  • Wat betekent ‘feedback’?

  • Feedback is een terugkoppeling die je aan co-workers, studiegenoten of mensen in je privéleven geeft (of van ze krijgt) over gedrag of prestaties.

  • Wat is constructieve feedback?

  • Constructieve feedback is hetzelfde als opbouwende feedback. Je geeft dan aan de hand van sterke en zwakke punten enkele suggesties over wat de ander beter kan doen. Je vindt enkele constructieve/opbouwende feedback voorbeelden in ons artikel over feedback geven.

  • Wat is negatieve feedback?

  • Bij negatieve feedback draait het om de zwakke punten van een persoon, oftewel de dingen waar iemand nog niet goed in is. Aan de hand van verbeterpunten geef of ontvang je dan feedback waarmee je kunt gaan werken aan je persoonlijke ontwikkeling.

  • Waarom is feedback belangrijk?

  • Wanneer je feedback ontvangt, kun je werken aan je persoonlijke ontwikkeling. Geef je juist feedback, dan draag je bij aan de ontwikkeling van een ander, het gehele team en de onderlinge sfeer.

  • Welke verschillende soorten feedback zijn er?

  • Er zijn meerdere feedback soorten. Denk aan constructieve en destructieve feedback. Maar je hebt ook formeel en informeel, positief en negatief, en specifiek en algemeen.