YoungCapital Company Blog

Waardering tonen

Hogere productiviteit, betrokken medewerkers, minder uitstroom én lagere ziekteverzuimcijfers. Dit moet klinken als muziek in de oren voor bedrijven en ondernemers. Maar in tijden als deze heeft het voor veel organisaties logischerwijs geen prioriteit om hiermee direct aan de slag te gaan. Zonde, want het is een droom die snel werkelijkheid kan worden. Door aandacht te schenken aan één ding: je focussen op werkgeluk.

Drijvende kracht

Gelukkige collega’s zijn geld.. uhh goud waard. Letterlijk. Een flinke dosis werkgeluk doet namelijk wonderen voor een organisatie, aldus onderzoeksbureau Gallup. Hoe betrokkener en gelukkiger medewerkers zijn, hoe beter de (onderzoeks)cijfers. Bij de ondervraagden daalde het verzuim gemiddeld met 41 procent, nam de productiviteit met 17 procent toe en zat er ook een flinke stijging in de klanttevredenheid- en salescijfers. Maar extra werkgeluk heeft ook een impact op de medewerkers zelf. Zij ondervonden minder stress en stroomden minder vaak uit. Een win-win-situatie, dus.

Het is daarom niet verwonderlijk dat steeds meer bedrijven het belang zien van werkgeluk. Denk aan Google en Facebook, die openlijk te boek staan met hun werkgeluk-strategieën. Maar ook in Nederland vind je mooie voorbeelden van bedrijven die er openlijk voor uitkomen dat ze hun succes mede te danken hebben aan hun medewerkers. Zo is vastgoedadviseur Republiq, met een klein team van 30 man, al twee keer uitgeroepen tot Great Place to Work door 100 procent te scoren op alle medewerkerscriteria. En zien we dat steeds meer mkb-bedrijven de grote internationals verstoten voor de titel ‘Best Beoordeelde Werkgever’ omdat ze veel in hun medewerkers investeren.

Een sleutelrol voor leidinggevenden

Zie je het liefst jouw bedrijf bovenaan de lijst staan in de toekomst? Focus je dan op de managers. In ons eigen onderzoek onder millennials en gen Z, in samenwerking met Motivaction, geeft namelijk maar liefst 84 procent van de ondervraagden aan dat hun leidinggevende grote invloed heeft op hun werkgeluk. En dat zat ’m vooral in waardering uitspreken. Bij de vraag welke eigenschap zij het belangrijkste vinden voor hun ideale leidinggevende, stond waardering tonen met stipt op één met 82 procent. De sleutel tot meer werkgeluk zit ’m dus mede in een gebaar. Complimenten geven. Oprechte waardering uitspreken naar je medewerkers. Hoe makkelijk wil je het hebben?

Waardering

Waardering uitspreken an sich is natuurlijk niet nieuw of baanbrekend, maar wel ontzettend effectief. Maslow heeft de behoefte niet voor niets al sinds the early 1940’s in zijn piramide staan. Waardering tonen staat op de vierde trede. Na de lichamelijke behoeften, veiligheid en sociaal contact, komt de behoefte aan waardering, erkenning en zelfrespect. Wordt hier niet aan voldaan, dan kom je er volgens Maslow nooit aan toe om je persoonlijkheid en mentale groeimogelijkheden te ontwikkelen en te waarderen. En in the end wil je natuurlijk dat jouw medewerkers zelf ook grote hoogte bereiken.

Geef vier keer zoveel complimenten als dat je kritiek uit

Voordat je te hard van stapel loopt en gaat smijten met ‘waardering’, let op: complimenten geven is een kunst. Maar gelukkig wel eentje die kunt leren, volgens auteur Gary Chapman. Hij deed onderzoek naar de manier waarop mensen waardering uitspreken en formuleerde zo vijf verschillende manieren waarop je dit kunt doen.

  • Positieve woorden: de klassieke vorm van complimenten geven. Aanmoedigen verpakt in een positieve boodschap, via een appje, face-to-face of op een persoonlijke kaart.
  • Fysieke aanraking: denk aan een schouderklop of high five. (Beter om deze vorm van waardering uitspreken te bewaren voor na de coronacrisis). 
  • Cadeautje: dat past bij de ontvanger én op een gepast moment gegeven wordt.
  • Quality time: onverdeelde aandacht krijgen, zoals met z’n tweeën lunchen.
  • Handje helpen: iets voor een ander doen om hem of haar echt te helpen en ondersteunen.

Natuurlijk hoef je niet alle vijf de vormen tegelijk toe te passen. Ieder persoon heeft namelijk een eigen voorkeur voor het ontvangen van complimenten, aldus Chapman. Zet daarom waardering uitspreken een keer op de agenda bij een teamoverleg, en vraag actief uit welke vorm van waardering uitspreken jouw collega’s het fijnst vinden. Zo weet jij in de toekomst hoe jij het beste een persoonlijk compliment kunt geven.

Bang om te veel complimenten te geven hoef je overigens niet te zijn. Volgens experts moet je namelijk vier keer zoveel complimenten geven als dat je kritisch bent om geloofwaardig over te komen. Van een paginagroot bedankje à la de Lidl tot een persoonlijke thank you-post op je socialmediakanalen. Zolang het maar oprecht is, blijft zo’n compliment effectief.

Waardering uitspreken zit dus in de kleine dingen. Dingen die je misschien vaak over het hoofd ziet in drukke tijden. Maar die wel een enorme impact hebben op het werkgeluk binnen je bedrijf, en in het verlengde dus ook op de resultaten. Een kleine moeite met een grote impact.

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.