YoungCapital Company Blog

Maak jij jongeren echt beter?

Het is inmiddels alweer een flinke tijd geleden, maar in mijn beginjaren ging ik stuk van de zenuwen wanneer ik voor klanten moest pitchen. Een mix van onervarenheid en plankenkoorts waarschijnlijk, maar de coachingstijl van mijn leidinggevende hielp ook niet bepaald.

Het enige waar die op hamerde, was dat ik niets mocht vergeten en vooral alles moest doen zoals zij het altijd deed. Terwijl ik juist vertrouwen en bevestiging nodig had om mijn eigen pad te volgen. Ook voelde ik me niet veilig genoeg om aan te geven wat ik nodig had. Als je jong bent, kijk je nu eenmaal vaak op naar de meer ervaren mensen om je heen en ben je extra gevoelig voor hun feedback. Want aan de ene kant wil je groeien, oude patronen doorbreken en snelheid maken. Aan de andere kant weet je soms niet goed waar je moet beginnen of hoe je het moet aanpakken. Door mijn eigen ervaringen ben ik me daar nu als leidinggevende erg bewust van. Mijn advies: wees altijd open en ga het gesprek met jongeren aan op basis van je eerlijke, persoonlijke feedback. Als je je verplaatst in hun (groei)behoeften, leren jullie elkaar beter begrijpen en zullen ze ook sneller dingen van je aannemen.

Die focus op dialoog en ontwikkeling is een grote verantwoordelijkheid en vergt soms best wat aanpassingsvermogen. Maar als je dit goed doet, kun je je mensen echt laten vliegen. Dat zie ik bijvoorbeeld wanneer ik onze vestigingen in het land bezoek. De teams waar de coaching goed is, zijn veel hechter, presteren beter en blijven langer bij elkaar. Best logisch ook. Zolang mensen zich gewaardeerd voelen en een mooie ontwikkeling doormaken, hebben ze toch geen reden om te vertrekken?

Eerlijk zijn, betekent soms ook kritisch zijn. Ben je bang dat millennials of generatie Z dat niet aankunnen? No worries. Uit ons onderzoek komt naar voren dat zij eerlijkheid waarderen als een van de belangrijkste eigenschappen voor leidinggevenden.

Best een open deur, maar het gaat er vooral om dat jij als manager of meer senior collega het goede voorbeeld geeft. Laat maar zien dat jij ook niet alles kunt en weet. Dat je valkuilen hebt en wel eens worstelt met bepaalde onderdelen van je werk. Daarnaast is het belangrijk dat je een veilige omgeving creëert. Waarin iedereen zichzelf kan zijn. Waar fouten niet worden afgestraft, maar gelden als leermomenten. En waar feedback echt wordt gebruikt om elkaar beter te maken. 

Zo zien de jongeren in je team ook dat ze niet alles al hoeven te kunnen of vanaf dag één altijd perfect moeten zijn. Dit moedigt initiatief aan, creëert ruimte voor vrije discussies en bevordert samenwerking en synergie. Kijk, daar kom je verder mee.

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.